Care sunt avantajele pavelelor?
Popularitatea pavelelor nu tine doar de aspectul lor. Spre deosebire de alte materiale, pavelele au o rezistenta sporita la factorii de mediu, dar si la traficul la care sunt supuse. Daca placile sunt montate in mod corespunzator, pe un drum sau o suprafata pavata nu ar trebui sa apara in timp fisuri, gropi sau denivelari.
Pavelele pot fi realizate in doua moduri:
- vibropresare - sunt realizate in doua straturi (de uzura, respectiv de rezistenta), iar betonul este compactat atat prin vibrare, cat si prin presare;
- vibrare - betonul este turnat in matrite si compactat doar prin vibrare.
In ambele cazuri, nu ar trebui sa existe diferente intre formele si dimensiunile placilor, insa cele realizate prin vibropresare au o posibilitate mai mica de eroare, deoarece sunt create cu ajutorul liniilor de asamblare.
Evident, nu putem ignora nici aspectul placut pe care il confera oricarui loc in care sunt folosite. Culorile, formele si posibilitatea de a alege intre ele pentru a da unui spatiu exterior un plus de personalitate este un criteriu de selectie la fel de important ca rezistenta lor in timp.
Un avantaj mai putin cunoscut tine de rosturile dintre pavele. Acestea permit o aerisire mai buna a solului de dedesubt, dar si o mai buna drenare a apelor de ploaie, care se scurg direct in pamant si reintra mai usor in circuitul natural.
De asemenea, pavelele din beton sunt mult mai „maleabile” in cazul in care apare nevoia de reparatii la retelele edilitare (apa, gaz, curent etc.). Pot fi inlaturate cu usurinta si montate inapoi rapid, cu un minim de efort. In ceea ce priveste costurile de intretinere si posibilele reparatii, acestea sunt scazute in comparatie cu alte materiale.
Ce trebuie sa iei in considerare inainte de montajul pavelelor?
Prima intrebare pe care ar trebui sa o adresezi inainte de a monta un pavaj este: la ce va fi folosit spatiul? Mai exact, la ce tip de trafic va fi supus? Tipul de circulatie va fi cel care va determina grosimea pavelelor pe care va trebui sa le folosesti:
- dalele si pavelele rezidentiale, folosite la pavarea curtilor, pot avea intre 2 si 4 cm grosime;
- pavelele destinate unui trafic pietonal intens ar trebui sa aiba intre 4 si 5 cm grosime;
- pavelele mai groase, cu dimensiunea de 5-6 cm, pot suporta traficul auto usor (de maxim 7 tone) in mod regulat;
- pentru un trafic auto greu (cu vehicule mai grele de 7 tone), pavele ar trebui sa aiba grosimea de 8-10 cm.
Pe langa grosimea pavelelor, ar trebui sa iei in considerare si aspectul placilor, astfel incat forma si culorile sa fie potrivite gusturilor, dar si nevoilor tale.
Citeste si: Cum aleg pavajul pentru curtea casei mele.
Nu in ultimul rand, sunt necesare anumite pregatiri, precum realizarea unei schite a terenului ce urmeaza sa fie pavat, alegerea placilor, dar si a altor elemente importante, precum bordurile si jgheaburile.
Ghid de montare a pavelelor pe pat de nisip: pas cu pas
Montarea propriu-zisa a pavelelor nu este dificila, atat timp cat respecti etapele si verifici in permanenta corectitudinea lucrarii. In continuare, iti prezentam principalii pasi pentru pavarea curtii, insa te-ar putea interesa si urmatorul articol: 5 sfaturi pentru pavarea terasei dedicate incepatorilor.
Trasarea contururilor
Pregatirea terenului pentru pavaj presupune sa trasezi contururile aleilor, sa decopertezi suprafetele, sa adaugi si sa compactezi stratul de nisip. Ulterior, se poate pune piatra sparta sau pietris.
In functie de masurile facute, poti delimita suprafata pe care se va face montajul cu tarusi si sfoara. Tot in aceasta etapa se stabilesc si cotele verticale - inaltimea pana la care pavajul urmeaza sa urce (linii de ghidaj).
Decopertarea
Suprafata de montaj este curatata pana la adancimea necesara pentru realizarea cotei de inaltime a pavajului. De la acest nivel va fi adaugat, practic, stratul de nisip (terasamentul) care va sustine pavajul. Tot acum se vor stabili pozitiile bordurilor, pe care le poti marca tot cu ajutorul sfori.
Asternerea patului de nisip
Dupa decopertare, umple golurile cu pietris si compacteaza-l! Pavelele se pot monta direct pe un strat de nisip, cu grosime de 3-6 cm. Nisipul trebuie sa fie lipsit de impuritati si perfect tasat, cu ajutorul unei placi compactoare.
Odata ce ai compactat nisipul, sub nicio forma nu trebuie sa calci pe el inainte de montarea pavelelor. Daca aleile sunt supuse traficului auto moderat, este recomandat sa adaugi un strat de pietris.
Inca de pe acum trebuie sa tii cont de faptul ca pavajul va trebui sa aiba o panta pentru scurgere de 1% in plan transversal si 0.01% in plan longitudinal.
Inca din faza de proiect trebuie sa asiguri scurgerea apelor pluviale fie in rigole, fie direct pe pamant (de exemplu, in cazul unei alei pavate inconjurate de gazon).
Montajul bordurilor
Dupa ce stratul de baza este finalizat, poti monta bordurile, daca sunt prevazute in proiect. Acestea sunt asezate pe o sapa umeda, iar pentru fixare sunt batute usor cu un ciocan de cauciuc. Acorda o deosebita atentie alinierii perfecte a elementelor bordurii!
Montarea pavelelor
Piesele pavajului sunt asezate direct pe nisip si batute incet cu ciocanul cauciucat, pentru fixare. Indicat este sa incepi montajul dintr-un colt si sa continui respectand linia bordurilor (daca exista) si sa verifici cu ajutorul nivelei daca placile sunt drepte. Intre elementele pavajului trebuie sa lasi un rost de 1-2 mm.
De asemenea, ai la dispozitie numeroase modalitati de montare a pavelelor. Poti urmari un ghid sau un tutorial pentru a realiza un design cu placi de 2 sau 3 culori.
Umplerea rosturilor
Dupa ce ultima placa a fost montata, se adauga nisip pentru rosturile pavajului. Acesta se pune direct peste pavele, dupa care va fi maturat astfel incat sa intre in rosturile dintre elemente. Aceasta operatiune sau tehnica de montare a pavelelor se mai numeste si colmatare.
Ultima compactare
Cu aceeasi placa de compactare (sau placa vibranta) poti face ultima compactare a suprafetei, pentru a asigura nivelarea corespunzatoare a placilor. Retine ca aceasta operatiune nu se poate face decat pe vreme uscata, altfel risti sa cauzezi o nivelare necorespunzatoare sau chiar alunecarea placilor.
Iti recomandam si: Pavelele din curte - recomandari pentru o intretinere corecta a acestora
Umplerea rosturilor
Dupa ce ultima placa a fost montata, se adauga nisip pentru rosturile pavajului. Acesta se pune direct peste pavele, dupa care va fi maturat astfel incat sa intre in rosturile dintre elemente. Aceasta operatiune sau tehnica de montare a pavelelor se mai numeste si colmatare.
Ultima compactare
Cu aceeasi placa de compactare (sau placa vibranta) poti face ultima compactare a suprafetei, pentru a asigura nivelarea corespunzatoare a placilor. Retine ca aceasta operatiune nu se poate face decat pe vreme uscata, altfel risti sa cauzezi o nivelare necorespunzatoare sau chiar alunecarea placilor.
Iti recomandam si: Pavelele din curte - recomandari pentru o intretinere corecta a acestora
Montarea pavajului pe beton
Daca in curte exista deja alei betonate, pe care vrei sa montezi pavaj, afla ce trebuie sa faci pas cu pas:
- curata betonul de praf si mizerie cu o matura, apoi clateste suprafata cu apa;
- verifica daca sapa este dreapta si, daca este cazul, repara denivelarile;
- monteaza bordurile pe un strat subtire de mortar proaspat;
- peste aleile betonate este recomandata adaugarea unui strat de nisip pentru pavaj sau de sort;
- compacteaza stratul de nisip sau de sort, conform liniilor de ghidaj;
- incepe montajul pavajului dintr-un colt si fixeaza fiecare dala cu un ciocan de cauciuc; rosturile trebuie sa fie de minimum 1-2 mm;
- la final, imprastie nisip si impinge-l cu o matura in spatiile dintre pavele!
Norme de siguranta pentru montarea pavelelor
Chiar daca montarea pavelelor este o lucrare destul de simpla, este mai bine sa o lasi pe mana muncitorilor calificati.
Conform legislatiei muncii, „operatiile de zidarie, montaj prefabricate si finisaje in constructii se vor executa numai de personal calificat si instruit special pentru operatia respectiva, respectandu-se intocmai instructia de circulatie si miscare, instructiunile tehnice, de exploatare, de protectie a muncii si P.S.I.” (Art. 7 din NSSM 27).
De asemenea, asigura-te ca normele de prevenire a accidentelor de munca sunt respectate.
Asigura-te ca pavelele sunt depozitate conform standardelor, in stive, cu sipci sau juguri intre randuri. La randul lor, stivele vor fi depozitate in locuri special amenajate, curate si perfect nivelate, pentru a preveni alunecarile sau alte accidente.
Conform Art. 125 din NSSM 27, „Operatiunile de incarcare-descarcare si depozitare a prefabricatelor din beton armat se vor executa cu mijloace mecanizate.”
Montarea pavelelor: Greseli de evitat
In timpul montajului, pot fi comise numeroase greseli, care vor duce la o lucrare nesatisfacatoare, atat ca aspect, cat si ca functionalitate. Incearca sa lucrezi cu atentie si sa eviti urmatoarele greseli:
- montarea pavelelor pe un nisip care nu a fost bine netezit;
- taierea necorespunzatoare a pavelelor la imbinarile dintre pavaj si borduri;
- nerespectarea inaltimii bordurilor si montarea pavelelor sub nivelul acesteia;
- montarea stramba si/sau alinierea defectuasa a pavelelor;
- colmatarea rosturilor cu o cantitate prea mica de nisip.
Un pavaj montat corect va avea un aspect uniform, fara denivelari. In acelasi timp, trebuie respectata inclinatia de 1% a pantei pentru scurgere.
Daca suprafata care urmeaza sa fie pavata se afla in panta, atunci nu este recomandata folosirea unui pat de nisip, deoarece pavelele pot aluneca in urma precipitatiilor. In acest caz, pavelele trebuie montate pe un strat de mortar, iar rosturile trebuie umplute cu nisip amestecat cu ciment.
Pentru a realiza un pavaj potrivit proiectului tau, tine cont de nivelul de trafic, de inclinatia terenului si de modelul ales de tine. Daca eviti greselile si urmezi cu atentie toate etapele de montaj, vei obtine o lucrare de calitate.