Comerțul online a crescut spectaculos în România ultimilor ani. Potrivit unui raport al ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online), sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în 2020.
De la produsele de fashion și IT&C la alimente și băuturi, românii s-au obișnuit să comande tot mai mult de pe site-urile de internet, mai ales cu telefoanele mobile, care au ajuns să acopere peste 60% din comenzi.
Pe lista celor mai căutate produse online s-au înscris, în ultimii ani, și cele din zona construcţiilor, reparaţiilor şi renovărilor, alături de soluțiile de grădinărit.
Datele MatHaus România arată că, în ultimii 3 ani, numărul userilor de pe platformele online care și-au aratat interesul achiziționării materialelor de constructii online depășește populatia Romaniei.
,,Telefoanele cu Android și iOS sunt folosite în special pentru a compara prețurile, specificațiile în primele stadii ale documentării despre produse și mai apoi pentru a face comenzi cu livrare la domiciliu. Pentru achizițiile de valoare mai mică majoritatea comenzilor sunt lansate folosind dispozitive mobile, dar pentru comenzile de valoare mai mare se realizează comanda de pe desktop sau telefonic prin apelarea consultanților de vânzări specializați.
,,Interesant este și faptul că numărul vânzărilor realizate de pe dispozitive mobile l-a depășit semnificativ pe cel al comenzilor lansate de pe laptopuri sau calculatoare. Acest lucru arată că, pentru mulți dintre români, telefonul mobil a devenit un instrument indispensabil atunci când vine vorba de renovarea locuinței’’, afirmă Claudiu Farcas, ecommerce manager MatHaus/Arabesque.
Românii folosesc telefonul pentru a compara ofertele, pentru a afla specificațiile și pentru a se informa despre condițiile de livrare.
Cum a influențat telefonul viața românilor
Datele MatHaus vin să confirme rezultatele unui barometru de opinie Frames, intitulat ,,RomanianApp. Cum au influențat aplicațiile mobile viața românilor’’. Acesta arăta, recent, că
68,3% dintre români au declarat că față de perioada dinainte de pandemie folosesc cu mult mai mult telefoanele mobile.
Potrivit concluziilor cercetării, pandemia COVID, cu restricțiile sale, i-a forțat pe mulți români să își schimbe obiceiurile de consum. În condițiile în care magazinele au fost închise, la fel și oficiile de plăți pentru facturi (energie electrică, gaze, apă, taxe etc.), majoritatea a căutat soluții, iar cei mai mulți au trecut de temerile legate de securitatea plăților online și au început să folosească aplicațiile mobile dedicate.
68,9% dintre respondenți au declarat că aplicațiile mobile le-au influențat, în mare măsură, obiceiurile de consum, iar 14,3% în foarte mare măsură. Mai mult chiar, 82,9% dintre cei chestionați au declarat că fac constant plăți prin intermediul aplicațiilor mobile.
,,Telefonul a devenit, foarte rapid, un instrument de plată, iar pandemia a influențat adoptarea rapidă a acestei tehnologii. De la shopping & food la plata facturilor, folosim tot mai des telefonul atât în mediul digital cât și în cel fizic, plățile contactless cu telefonul aflându-se într-o creștere semnificativă. Se întâmplă acest lucru grație creșterii semnificative a gradului de siguranță oferit de platformele de plată dezvoltate de bănci, procesatori de plăți și, în general, de firmele care activează în comerțul online’’, arată concluziile barometrului.
Potrivit datelor ANCOM, la finalul anului trecut erau 21,2 milioane de conexiuni la internetul mobil (in special pe smartphone-uri), în creștere cu 4% față de finalul anului 2020.
74% dintre acestea erau conexiuni 4G sau 5G (15,6 milioane, în creştere cu 15%). Traficul de internet mobil a ajuns la 1,5 mii GB, în creştere cu 32% față de 2020, media fiind de 6,5 GB/lună/locuitor;
De asemenea, erau 6,1 milioane de conexiuni de internet fix, în creștere cu 7% față de anul precedent.
Traficul de weekend, în creștere
Ieșirea din pandemie a impulsionat și mai mult vânzările din zona de bricolaj, în ton cu numărul record de tranzacții imobiliare din 2021 (698.756 de imobile), în creștere cu peste 15% față de anul precedent.
Interesant este și faptul că, spre deosebire de anii trecuți, comportamentul de consum al românilor s-a schimbat semnificativ.
,,Cele mai mari valori de trafic, din magazine, sunt în weekend mai ales la început și final de lună, în apropierea zilelor de salariu, când mulți vin să facă o prospecție a pieței și să verifice preturi. De cele mai multe ori aici achizitia se face pe materiale sau produse cu utilitate imediată (produse de impuls - scule/unelte, decorațiuni, electrice etc). Produsele voluminoase se cumpără tot mai mult online’’, a declarat Claudiu Farcas, ecommerce manager MatHaus/Arabesque.
,,În cursul săptămâni, clienții vin cu proiecte mult mai mari, setați să își cumpere produsele pentru construit la cel mai rezonabil preț. Îi interesează stocul și cât de repede le ajung materialele la șantier. Putem spune că este o abordare diferită de achiziție, în care clienții știu ce vor, vin deja documentați și vor să obțină toate avantajele’’, a mai spus acesta.
Românii, mai atenți la ce scrie pe etichetă
Spre deosebire de anii trecuți, dincolo de focusul pe preț, românii sunt mult mai atenți la specificațiile produselor, dovadă că numărul căutărilor de informații despre materialele de construcții au crescut spectaculos.
De la materialele feroase (oțel beton, țevi si profile, armături fundații), sisteme de zidărie (BCA, cărămidă, mortare zidărie, adezivi), materiale lemnoase (pal, osb), țiglă metalică/ceramică, materialele și materiale pentru hidroizolatii, etanșări, termoizolații (vata minerală, polistiren și accesorii) la finisaje (plăci de gips carton, profile și accesorii, gleturi, vopsea și tencuieli decorative), amenajări interioare (usi, ferestre și parchet) și instalatiile electrice, căutările pe aceste cuvinte cheie au crescut semnificativ, o dovadă că românii sunt mult mai atenți la comparațiile între produse, la calitate și specificații în general.
Pe termenul ,,materiale de construcții’’, datele indică o creștere a volumului de căutări cu 100% față de acum 2 ani.
,,Rezultatele sunt remarcabile, fiind vizibil accelerate în cei 2 ani de pandemie care au contribuit masiv la migrarea unei cote de piață importante din offline în online. Calitatea informațiilor detaliate despre produsele și materialele listate online este esențială, iar aici observăm și o ajustare tot mai bună în rândul producătorilor care au început să susțină din ce în ce mai mult acest canal de vanzare prin informații detaliate și ușor transpuse despre specificațiile produselor, instrucțiuni complete de utilizare chiar si pentru nespecialisti’’, afirmă experții.
Potrivit acestora, valul puternic de inflație la nivel global a influențat dinamica sectorului, însă nu atât de mult ca în alte domenii.
Specialiștii afirmă că, în condițiile în care sectorul imobiliar va continua să ofere noi unități locative, iar oamenii, afectați de creșterile de prețuri la energie, vor fi tot mai preocupați de găsirea unor soluții pentru asigurarea unui randament termic sporit locuințelor lor, este de așteptat ca piața de profil să continue, în 2022, evoluția dinamică marcată în anii anteriori.
,,În România, vestea bună este că oamenii continuă să își ducă proiectele la bun sfârșit. Odată o fundație începută trebuie dusă până la capăt, măcar până într-un stadiu acceptabil de conservare până când situația se va stabiliza. Însă, observăm că din momentul în care o construcție a fost începută, tentația de a te muta în “casa ta” este foarte mare și lucrările avansează până la faza de predare la cheie’’, a declarat Claudiu Farcaş.